Sunday, July 14, 2013

30 DAY BLOG CHALLENGE : DAY 2 : WHERE YOU'D LIKE TO BE IN 10 YEARS

DAY 2 : WHERE YOU'D LIKE TO BE IN 10 YEARS

Assalamualaikum..

hye hye.. sedar x sedar hari ni da masuk Ramadhan yg ke-5. Ha.. cukup x puasa tu???
jeng jeng jengggggg... tepuk dada tnya diri sendiri.

=)

ok. meneruskan cabaran untuk hari ke 2.

Soalannya; di mana daku 10 tahun akan datang

Jawapannya ;

okeyh.. menerusi pembacaan RETIRE YOUNG RETIRE RICH By Robert T. Kiyosaki. aku da berjaya meluaskan content n context aku. ttg dr sudut mcm mana aku pndang kehidupan aku di dunia ni. mybe ade org ckp buku ni useless utk diri die. but heyyyy.. itu terpulang pada tiap individu ok. mcm mne cara kita amik pengajaran dari apa yg kita baca. mmg die byk menyebut n mngajar berkaitan pelaburan. for those y mmg x suka melabur n think that investment was a very risky thing to do, for them mybe this bbok mmg sesuatu y x bgus. but for me, eventhough i know i will never involve in invenstment, tp buku ni da berjaya buka content and context aku.

ok. ni la buku y aku maksudkan;



duhhhhh~~ what is context n content? ok.. see the diagram below ;

see the difference? ok content ialah isi kandungan. means apa yg kita fikirkan. context ialah bekas yg mngisi kandungan itu. ok contoh termudah, bila context kita mnyataka bhwa pelaburan adalah sangat berisiko. so kita x kn dpt menerima pendapat org lain y myatakan bhwa pelaburan yg betul akan membawa keuntungan dan sebenarnya risiko melabur adlah kecil sbnrnya. pndapat ini ialah content. if content kita da penuh dengan segala y negatif berkaitan pelaburan, mcm mne kita nk terima pendapat y positif berkaitan pelaburan. context y penuh x kan dpt mnerima apa2 content. melainkan content yg negatif itu dikurangkan atau context diperbesarkan. nak tau lebih lanjut. sila baca buku itu ye.

and so. sbb da baca buku tu. aku da tau apa aim aku. for 10 years from now, aku sgt brerharap aku da berjaya melaksanakan exit plan aku. now aku da 25 tahun. n 10 tahun akan dtg aku akn berusia 35 thn. n perangkaann aku aku nk bersara dah waktu itu. i want to retire young n retire rich. just like him (robert ) n his wife Kim. Usaha tangga kejayaan. di mana ade impian, pasti ade jalan. kdg2 kita kena berani tanggung risiko.

oh yea, exit plan tu ialah apa yg akan kita peroleh selepas apa yang kita lakukan. cth mcm ni, ni exit plan aku;

ok, now aku mmg x de kje tetap. but hey, hidup ini bkn semata2 nk mngejar paycheck. org yg keje mkn gaji, slma2 nya akn terus mkn gaji. kalau sepandai mne pun die, if die terus mngejar gj y tinggi, n x mahu nk ubah context die, die akan terus berada di E Quadrant. Employee.

UISH..QUADRAT PLAK LA KANNNNNN... ha.. bawah ni la quadrat yg aku maksudkan. x ya ckp byk. cuba paham kan sendiri.
hihihiii


ok, korg kena phm, seseorg tu blh berada dlm 2 quadrat dlm 1 masa.
like me. =)
ok, now aku berada di E and S Quadrant. Employee cos now aku bekerja under Bifa's Collezion. aku keje ngan Rina. even gaji rendah, aku x kisah sbb nya. i learn a lot in business. cos aim aku mmg ke arah itu. aku bkn bdk business n aku bkn budak akaun, so dgn tolong die buat akaun statemnt n etc.. byk selok belok berkaitan business aku blaja.
n under Bifa jgk,aku share 50-50 untuk Bifa Beauty Spa. if ader rezeki akn tambah service lgi.
n now aku ade dlm S quadrat jgk. sbb nya aku buat home service. yes. keje yg sgt masyukkk. serius x tipu. tp wat kje tu kena la ikhlas. jgn la kejar $$$ sje kn.. b ut bulan puasa ni aku cuti rehat. x larat lor.... huhuhuu
ok. n now. bru je founded hari tu ; Momicheto Collections. Yang ni aku punye online business dgn ager. ager tu kwn kat uitm. of cos aku tau dunia online business ni da bgikan cendawan tumbuh x kira hujan or panas . but. persaingan y sihat apa salahnya kita join sekali kan. lg pun. kita x kuar sesen pun. worth to try.

ok, see 4 perkara yg aku lakukan sekarang. mmg nmpk struggle n x nmpk hasilnya lagi. n serius aku ckp aku akan marah if ade y mempersoalkan apa y aku lakukan. n pastu bila org tnya x kje lg ke??? err.. nk ckp cam ne? keje sendiri laaaaa... haishh. .. apakah mksd ade kerje tu ialah bila kita ade steady paycheck, n bila umur 60 bersara n hidup dgn duit pencen or kwsp?? FOR ME, ITU BUKAN JALAN HIDUP YANG AKU AKAN PILIH.

Org yg berjaya sekarang, bkn lahir2 terus berjaya. (melainkan anak2 org kaya yg kdg2 cuma tau menghabiskan harta mak bapak je). dorg struggle jugak. bertahun2, tp masa tu dorg x dikenali lagi. so sape y tau kan. bila bibliografi dorg da ditulis, baru la org tau...
the keyword is ; DONT GIVE UP. KEEP ON MOVING. KEEP CALM. STAY POSITIVE AND KEEP SMILING.

korang da boleh nmpk x apa y aku nmpk 10 tahun akan dtg?
klu x nmpk jgk, mey aku bg tau ;

so after 10 years, aku harap aku akan ade;
1/ Physiotherapy center aku sendiri. aku hired PT. I'M the Boss. Supervised only. Not working as PT anymore.
2/Own a boutique. Momicheto Collections. complete, Perfume, Cloths, Shoes, Accessories, Handbags. And If keadaan mengizinkan, Aku akn kuarkan label aku sendiri. my own design.complete collection from momi.
3/I always wanted to own my own spa. n apa y rina suggest utk jlnkan Bifa Beauty Spa ni bg aku adlah satu rahmat. rezeki y x terfikir oleh aku. n InsyaAllah after 10 years, aku da dpt tunaikan impian aku ni. cos aku da fikirkan konsep spa aku ni lama dah. tgl nk jlnkn je.
4/ y ni x de dlm apa y berlaku skrg. but, aku akn start masuk dlm real estate insyaAllah 5 tahun akan dtg. aku akan buat rmh sewa.. business rmh sewa ni adlh sesuatu y mnguntungkan bg mereka y tahu. harga rmh akn terus naik. sewa kita pada bank org y mnyewa tu byrkan, n dpt lebih lagi. eg, sewakn rmh sebulan rm800. byr bnk rm650. so da dpt rm150 monthly without working. itu 1 rmh, if ader 10 rmh, aku blh dpt rm1500 mcm tu aje. n aku x kn stop smpi 10 aje. n x smstinya untung itu adalam rm150 shja. #think. =)

so.. itu la sedikit sebanyak y dpt aku bg tau ttg hidup aku 10 thun akn dtg. menarik x? hahaha..

apa yg penting ialah apa yang kita lakukan sekarang. klu kita hanya duduk berangan ttg apa yang kita nak 10 tahun akan datang tapi x buat apa2.. mmg x kn dpt ler...

ok.
renung renung kan..

=)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...