Sunday, May 2, 2010

Obesity or OVER WEIGHT jer?

Assalamualaikum..=)

slmt ptg...erm..sblm aku tdo ptg ni, aku nk wat karangan kat sini dulu..
tajuk nyer: Gemuk?..but Obesity or Over weight jer???

ok, tau..sumer org mesti da tau ape tu obesity kan?...x perlu la aku jelaskan lagi..
tp utk org yg sedang besar je bdan die?..die tu kategori over weight or obese??
hurm...

haaa..pe lagi...cepat kira BMI.

BMI ni stand for BOdy Mass Index. BMI ni merupakan cara yg plg mudah nk kategorikan seseorang tuh same de die normal, kurang berat bdn, lebih or obese...

cara:



and table tu range nyer..
so kategorikanlah diri anda yg ne 1 ok?..
hihi..

erm..jump..JUmp..Jump...skip terus ke part seterusnya..=)

ok, untuk pengetahuan korang,

kenapa kita gemuk? sbb byk lemak kan?...
ok, sel lemak ader 2 jei,
petama.. die gemuk sbb sel lemak die mengalami hypertrophy.
mksud
hypertrophy : increase in fat cell size (btambah size)

ader org, sbb sel lemak die mengalami hyperplasia.
hyperplasia : increase in number. (bilangan yg btambah)

ni nak kasi lebih jelas pe aku cakap:

da ley bayangkan x???..

K, pe guna tau bende ni kan?..hurm.. gini.. org yg sgt obese slalu nye dorg ni memiliki jenis sel lemak yg hyperplasia..mksudnye..bertambah bilangannya..
byk sel lemak..
susah tau nk remove kalau byk sgt..
dats y, org yg hyperplasia sgt sush nk turunkan berat badan n untuk maintain kan berat bdan dorg..hurm...

ha..dan itu sbb, ader org yg cepat gemuk, tp diet sket je, da kurus lek..
tu sbb fat cell dorg cuma betambah besar je (gemuk),
bila dorg diet (cam x bg mkn kat sel2 ni) so kurus la balik fat sel nih..
haha..

*ske ati aku ckp cam ni*
eyh..
tp still aku x ajar bende sesat nih..huhuu..;p

ok, untuk org2 yg slalu mempersoalkan, kenapa berat badan die x turun2 gak walau pun die g jogging hari2 n kurangkan mkn..
jawapan:
sbb untuk maintain kan berat badan,
kita etlis kena wat 60 minit moderate-to-vigorous intensity activity on most days of week.

bahasa mudahnye, hari2 kena jogging 1 jam. itu untuk maintain berat badan ok.

so untuk turunkan berat badan, etlis kena 60-90 minit moderate intensity of physical activity.

=)

*aku tau entry ini agak bosan kan?..cos aku pun amek masa yg lama nk habis kan type*
hahahaa..

maaf la yer...
patut explain lebih detail bg x confuse. tp aku da nantok..huhuu...
dan maaf jugak
ats penggunaan ayat *Gemuk*. mungkin ader yg sensitif.
sy hanya manusia biasa
x_X''



4 comments:

Syuzana Abd Halim said...

salam...huhu..saya underweight....makan byk x naik2 juga...adehhh

Mr. Asada said...

nak tanya lagi.. sistem pemarkahan dia cmna? batu x gtau cmna pemarkahan ni..

*skrg ni tgh rambang mata nk pilih gambar mana nk letak. hahaha..

Shey Lokman™ said...

esok gak i giy jog ! :DD

Yana KenJa said...

hehe..=)
bagus2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...